Men det handler likevel om at jeg så «The Breakfast Club» (1985) for første gang i går kveld. Det er en film som neppe føles voldsomt relevant for noen over seksten, men den er fint spilt, og har noen gode scener før myke synthesizertoner signaliserer at nå kommer den obligatoriske du vet, faren min presser meg til å være en vinner hele tiden, det er ikke så greit det heller.

Status og allianser skifter hyppig og ofte i «The Breakfast Club». Brytemesteren beskytter nerden, skjønnhetsdronningen slåss om makten med opprøreren, men alle synker sømløst inn på geledd i motstanden mot filmens sørgelig klisjéfylte lærerfigur. Og det er hvor raskt og naturlig de fem ungdommene som sitter igjen på skolen bruker andres og egne karaktertrekk og sosiale roller for å forsvare seg og beholde posisjonen som gjør at interessen holdes oppe gjennom all tåka av tenåringsangst.

Det handler litt om Molly Ringwald også. For «hat-og-begjær»-forholdet mellom Ringwalds sosietetsprinsesse og Judd Nelsons gangster, som stadig prøver å provosere henne, er morsomt fremstilt. Ingenting som skjer mellom dem vil overraske noen, men «hat»-biten av forholdet holdes like høyt som «begjær»-biten nesten hele tiden, og viser hvorfor «Gå din vei! Nei, kyss meg! Nei, gå din vei!» er et av filmhistoriens mest slitesterke mønstre.

Og scenen der alle begynner å danse til harde beats med lett ekkoklang: Den er der den også.

 

Publisert 29. juli 2008.

2 kommentarer:

 

Line

30.jul.2008 kl.12:43

Jeg synes det er en klassiker god som gull.
Spørsmålet er bare om makeover-scenen hvor Molly forvandler opprører-Ally til en pen og pyntelig jente, noe som gjør at jocken endelig ser at hun er kjærestemateriale, egentlig kan tilgis.
Jeg som hadde mine tenåringsår på 90-tallet synes jo hele greia er snudd opp ned, det burde jo ha vært Ally som ga Molly en liten rebell-makeover, med eyelineroverdose og rufsete hår!

Dessuten… opprørerjentene har da aldri vært interessert i sportsguttene. Men det er mulig han vant henne under den hasjrøykedansescenen, I don’t know.


ingermerete

30.jul.2008 kl.13:37

Det har du jammen evig rett i. Utrolig hva et nusselig rosa hårbånd kan gjøre med en pike i en gutts øyne. Uansett har jeg en sterk følelse av at kjærestemateriale-looken enn så lenge for det meste ligger utenpå, og at Ally om et halvt års tid vil ha fått Emilio til å mumse i seg doble brødskiver med sukker, kle seg i sort og le høyt og hylende på upassende steder.

 

