Ord som bør inn i det aktive ordforrådet fluksens:

  • Fluksens
  • Sporenstreks
  • Pjekkert (kort, tykk trøye eller jakke)
  • Backfisch (betegnelse fra Dikken Zwilgmeyer-tiden, brukt om en trendy og litt oppesen tenåringsjente, foreslått bruk: «backfischene med ballerinasko og Vuitton-veske diltet ned Bogstadveien»)
  • Emolett (den lille gangetabellen)
  • Megære («rasende kvinne», jf. Kunnskapsforlagets fremmedordbok)

Ord som betyr varianter av «dust»/»skurk», men som er mye morsommere å bruke enn «dust»:

  • Slyngel
  • Lømmel
  • Lurendreier
  • Fusentast
  • Kanalje (takk til kollega Stein Aabø i Dagbladet for utmerket forslag)
  • Plattenslager

 

Publisert 4. august 2008.

2 kommentarer:

 

Tone

05.aug.2008 kl.00:21

Jeg kan fortelle at jeg ofte bruker fluksens og sporenstreks, og egentlig lømmel også. Kanalje noe sjeldnere.

Line

06.aug.2008 kl.12:41

Ja, kanskje ikke overraskende bruker jeg også både fluksens og sporenstreks. Og jeg må også få reklamere for tølper som håpløs person, det bruker jeg stadig vekk.
