Endelig kjenner jeg asfalt under hælene i Edinburgh igjen etter halvannet døgns utfart til the highlands, der jeg ble surret inn i oilskin og regntøy fra topp til tå og måtte forsere det som best kan beskrives som en vertikal myr for å skrive en reportasje fra filminnspillingen av «Valhalla Rising», den dansk/skotske vikingfilmen med Mads Mikkelsen i hovedrollen. Antall mygg per kubikkdesimeter: omtrent åtte. Resultatet av strabasene finnes i dagens Dagbladet (Alltid foran! – som jeg mumlet mellom tennene mens jeg heiste meg opp etter røsslyngen langs åskanten). Og når jeg nå sitter trygt på rommet mitt på Hilton i Edinburgh tenker jeg tilbake på traskingen i lyngen under den store himmelen som en rensende opplevelse.

Dessuten har jeg ikke lenger dårlige samvittighet fordi jeg bor på Hilton og ikke i en av de knudrete steinvillaene med som har pelargonia utenfor og blåmalte dører og navn som «Hotel MacGregor» i gullskrift. Overnattingen i høylandet skjedde på «Loch Ness Clansman Hotel», det skotskeste hotellnavnet jeg noen sinne har hørt, og det hotellet bestod i stor grad av en enorm suvernirbutikk der man kunne få kjøpt sjøormer i alle tenkelige størrelser og fasonger.

Forresten solgte de whisky på toget, fra den nederste hyllen i trallen til konduktøren, under muffinsene og kaffekannen. Og i suvernirbutikken, ved siden av Nessie-kosedyrene.

 

Publisert 14. august 2008.

