EDINBURGH (Dette er ikke en blogg): Det søteste øyeblikket i «Batman»-filmen, som jeg fikk sneket inn i en ellers tett timeplan i Edinburgh i forigårs, er virkelig når Christian Bale litt sjenert prikker Morgan Freeman på skulderen og viser ham tegningene han har laget til en ny Batman-drakt. Han ligner på en liten jente som vil vise Mamma en tegning av seg selv som prinsesse.

Men jeg regner med at Batmans fikling med blanke ark og tegnestifter gjenspeiler en høyst reell problemstilling: Hvordan få Batman anno 2008 til å se tilnærmet kul ut? Og hvordan få de to rare «ørene» til å se ut som noe annet enn to rare ører?

Og looken lar seg faktisk manipulere. Iført den første drakten i filmen ligner Batman påfallende på en schäferhund – se bare hvordan den heldekkende masken gir ham en fremoverbøyd holdning og bred nakke. Antagelig tenkte teamet bak at det så mer macho ut enn grå nylon, som i den opprinnelige tv-serien. Den nye drakten er annerledes, den fremhever kjevepartiet hans nesten inntil det komiske og får ham til å se litt ut som om han har kusma. At Batman er sminket mørkt rundt øynene for å gå i ett med masken gjør imidlertid at det forblir noe dyreaktig over ham. Jeg savner scenen der vi ser Batman foran et Broadway-sminkespeil med lyspærer rundt, à la Liza Minnelli, mens han soter øynene foran en lang natt på byen.

Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at den kappen må være i veien for mørkets ridder absolutt hele tiden.

 

Publisert 16. august 2008.

Advertisements