Det er ingen tragedie når virkelig gamle mennesker dør, men noe sank litt inne i meg da jeg gikk inn på New York Times for å lese om presidentdebatten og så at Paul Newman var død. En av mine absolutte favoritter av de klassiske Hollywood-filmene er «The Hustler» fra 1961. Newman er virkelig uforglemmelig som biljard-wunderkind Fast Eddie; kjølig og selvsikker, sårbar og forvirret på samme tid. Frustrasjonen ligger og dirrer under hele filmen mens Eddie virvles inn i et spill han ikke mestrer. Manus er glimrende og lar ham skinne sterkere her enn i «The Color of Money», som lar ham spille en eldre versjon av samme rolle mot Tom Cruise og som han vant sin eneste Oscar for.

Paul Newman greide også det kunststykket å være vakker som en engel og likevel alltid, alltid interessant å se på. Den eneste jeg kan tenke på som klarer noe av det samme er Johnny Depp, men han er ikke like konsekvent.

Han tok forøvrig feil med hensyn til sin egen gravskrift, som han trodde ville lyde slik:

«Here lies Paul Newman, who died a failure because his eyes turned brown.»

 

Publisert 27. september 2008.

2 kommentarer:

 

Anita Indianna

27.sep.2008 kl.18:01

Oi, dette hadde jeg ikke fått med meg! *googler*

Tone

01.okt.2008 kl.20:30

Det liker aller best med bloggen din, Inger Merete, er at jeg lærer noe når jeg leser den.
