FØRDE (Dette er ikke en blogg):

Han lever!

Det var min første tanke da jeg var på Førdehuset i Førde på torsdag for å anbefale Sogn og Fjordanes oppsetning av «Oliver Twist», og kom til å kaste et blikk på den store kinosalen ved siden av, der trekkspilltoner av en hjerteskjærende art kunne høres bak den lukkede døren. Alle mine naturlige impulser sa flukt, men oppmerksomheten min var allerede blitt fanget av plakaten på døren. Den som spilte var ingen ringere enn Roland Cedermark, mannen bak det som er nødt til å være norgeshistoriens mest ubestridt teite/ufrivillig komiske platecover, som har lyst mot meg på postkontorer og bensinstasjoner så lenge jeg kan huske. Nå stod han på scenen og rocket frem og tilbake til trekkspillmusikken – og ikke bare viste Roland seg å være i live og gjøre noe annet hver kveld enn å posere for cd-covere, han har faktisk et publikum! Grånende sådan, men mannssterke nok til å fylle kinosalen i Førdehuset til randen. Never forøvrig at Roland hadde på seg den eksakt samme sorte og hvite drakten som på cd-coverene. Det hele kunne på en måte minne om Seinfeld-episoden med hun dama som har på seg sort og hvit kjole hver gang Jerry møter henne, men på den annen side kunne det ikke det likevel.

For at jeg ikke skal beskyldes for å bedrive Førde-hets her – jeg har ingenting imot Førde – oppsetningen av «Oliver Twist» var noe nær rystende god til lille Sogn og Fjordane teater å være.

 

Publisert 23. september 2008.

