For oss som har fulgt intenst og nerdete med på det kommende amerikanske presidentvalget i omtrent to år er det forstemmende å se hvordan alt som har blitt debattert og analysert gjennom noe nær hundre millioner valgkampsendinger og tv-debatter er fordunstet og erstattet av en farse av skitt og stupiditet. Og da mener jeg ikke fordi valgkampen er blitt personlig, for det blir den alltid, eller at den er blitt stygg, for det er også bare å forvente – men at appeller til det aller laveste og dummeste i menneskene har tatt overhånd, og at det virker. Nå husker jeg hvorfor jeg var sinna på meg selv fordi jeg brukte timevis inne på nytimes.com og washingtonpost.com i 2004. Det var så spennende så lenge, og så ble det bare deprimerende – og jeg burde naturligvis forutsett at det kom til å bli enda verre i år. Men så gjør man ikke det av en eller annen grunn.

Så jeg vender meg, som alltid i (amerikansk valgmessig) mørke stunder, til TIME Magazines Joe Klein som er en av de få som klarer å snakke om et minimum av anstendighet uten å bli moraliserende, og som setter ord på hvorfor de som styrer det som skjer i disse dager er akkurat de som ikke burde gjøre det:

«Neoconservatives style themselves as intellectuals, but they shy away from proper conversations about facts and ideas. Though some are erudite, and some even polite, their public face in magazines like the Standard and Commentary–with a few notable exceptions–is quite different: they are, at base, ideologues not intellectuals, propagandists not journalists, thugs not thinkers.»

 

Publisert 13. september 2008.

Én kommentar:

 

Tone

15.sep.2008 kl.14:40

Jeg er også bekymret. Thugs indeed.
