Når solen skinner igjen og det blir ordentlig sommer, har jeg lyst til å kaste meg på den maritime trenden i motebildet, Og da har jeg lyst til å se ut som om jeg spiller i denne filmen:

vlcsnap21251

vlcsnap23974

vlcsnap26740

Filmen er den franske «Plein Soleil» fra 1960, med den tidligere omtalte og ubeskrivelig vakre Alain Delon i hovedrollen. Historien er basert på Patricia Highsmiths roman «The Talented Mr Ripley», som senere ble filmet med Matt Damon og Jude Law. I liket med Delons Ripley merker jeg at jeg trekkes mot det svale overklasselivet med båter i blankt tre, en tilsynelatende bunnløs hvitvinsflaske på bordet og klær av god kvalitet. Et antrekk er fortrinnsvis hvitt med innslag av blått og rødt, og gullknapper eksisterer ikke. Filmen beskriver det lettsindige og morsomme livet til mennesker som er trygge i sin status og ikke trenger å markere noe – selv om utfordringene lurer under havflaten og uhyggen bare er noen dager unna.

Det er et liv der Hugh Hefner og The Donald ikke dytter rikdommen sin opp i ansiktet på noen, der man på få sekunders varsel kan trylle frem en chic, men lite prangende hvit kjole fra kofferten uten at den har en eneste skrukk, og der blått hav og italienske fiskerlandsbyer danner en malerisk kulisse for hva det nå er som skjer i livet ditt akkurat nå. Jeg vet ikke om denne tilværelsen noen sinne har eksistert, men jeg velger å tro det. Og jeg er forberedt på å fake det i 2009 også. Bare været blir bedre.

Publisert 22. mai 2009.

