Det er noe med den grenseløst uhippe, tradisjonelle britiske stile som for bestandig har en spesiell plass i hjertet mitt. Du vet, stripete stoffer, bilder av hester og roser på veggene, sølvkraner på badet som er så pene at du nesten glemmer at de er håpløst innrettet med en kran for det varme og en kran for det kalde vannet. Det er noe gammeldags smakfullt og innbydende ved det. Det har noe av det samme som tiltaler meg ved den engelske landadelen, med sin matter-of-fact-tone og sine uglamorøse cardigans og gummistøvler og arvesølvet i skapet. Du vet, det tunge skapet i mørkt, blankt tre som står i biblioteket, ved siden av bokhyllen med skinninnbunnede bøker om, jeg vet ikke, botanikk eller noe.

Er det noe rart at jeg elsker, elsker de seks London-hotellene i Firmdale Hotels? Nå har jeg bare bodd på et av dem, Knightsbridge Hotel, og besøkt et annet, Haymarket Hotel, Hotellene eies av ekteparet Tim og Kit Kemp. Jeg vet ikke hva Tim gjør, men Kit er designer og har revampet hotellene i det hun kaller «Modern English». Tenk den gamle hunder, hester og blomsterbed-stilen blandet med uventede farger, moderne kunst, og en leken sans for detaljer som er åh, så nær det kitschy. Det er en blanding mellom det romantiske og dannede og det som er veldig ungt og friskt og energisk. Bare se:

firmdale 1

firmdale 3

firmdale 2

firmdale 4

firmdale 5

firmdale 6

firmdale 9

firmdale 8

Hotellene er forøvrig på «Design Hotels»-listen. Jeg pleide å tro at den listen bare omfavnet overprisede bunkerser med chilloutmusikk og sjokkrosa sofaer. Det er det åpenbart ikke. Det er litt dyrt å bo der, men gud, så hyggelig. Prøv da vel.

 

Publisert 3. juli 2009.

 

