STOCKHOLM (Dette er ikke en blogg): Det vites ikke hvem som stjal fra hvem, men Svenska Dagbladet har en spalte tilsvarende «Bokettersynet», som jeg skjøtter for Dagbladet Magasinet. Den svenske versjonen heter kort og godt «Min bokhylla», står på trykk i kulturseksjonen og er, etter min mening, litt for tørt, registrerende blikk på det som ofte er hundrevis av små veiskilt som peker til nesten like mange bisarre og personlige sider ved et menneske: En boksamling.

Jeg får likevel litt sans for kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth og de høye, grønne bokhyllene hennes og den snirklete, rare lysekronen hennes i lilla og gull. Og jeg får litt sans for hennes sans for humor når hun insisterer på å lese høyt fra «Ugglans uppslagsverk» fra begynnelsen av 1900-tallet: «Kyss: Ett slags sugande muskelrörelse med läpparna, används som uttryck för en känsla på så sätt at läpparna trayckas mot ett lefvande väsen eller ting».

Så finner hun frem John Ajvide Lindqvists «La den rette komme inn»:

«- Slutet blev för skruvat. men jag är fascinerad av boken. Det råkade sammanfalla med att jag åt väldigt mycket sallad, och jag blev så sugen på blodigt kött, säger hun och skrattar».

 

Publisert 22. juli 2009.

 

