De prøver kanskje å holde for ørene og late som ingenting, og ved å sende den ene overdådige kreasjonen etter den andre nedover catwalken fortelle verden at alt er som før, men de store motehusene vet det godt. Finanskrisen drar dem i skjørtene. Den siste utgaven av The Economist tar opp konkursen til Christian Lacroix, og nevner at haute couture, i større grad enn skinnvarer og andre accessoirer, er sårbare overfor økonomiske svingninger – særlig de som ikke holder seg med mengder av eksklusive egne forretninger, og er avhengig av lunene til innkjøperne på de store varehusene.

Men The Economist skriver også, og med rette, at Lacroix’ svanesang kanskje er hans vakreste og at kolleksjonen Lacroix sendte nedover catwalken i juni, trolig hans siste, brakte ut det beste i ham. Og det er sant at Lacroix’ siste kolleksjon er uhyre smakfull, veldig retro (de ser litt ut som de skal i begravelsen til en russisk partitopp en gang på åttitallet, gjør de ikke?), men likevel holdt smalt og flatterende og 2009. Til forskjell fra Lacroix’ storslagne og ofte glorete kreasjoner er de tilgjengelige og fullt mulig å faktisk ha på seg. Se bare på ELLEs bilder fra RTW-visningen:

lacroix 1 lacroix 3

lacroix 4 lacroix 5

lacroix 6 lacroix 7

Den lett begravelsesaktige stemningen er uansett bare passende for en mann hvis navn faktisk betyr «det kristne kors». The Economist påpeker at Lacroix-kolleksjonen er preget av måtehold og få farger og ulike stoffer – trolig på grunn av den desperate økonomien, men også til en viss kunstnerisk effekt. Spør du meg, burde flere begynne å lage klær som om de stod på konkursens rand. Lacroix-kolleksjonen er riktignok ready-to-wear, ikke haute couture – men alle vet hvordan haute couture på sitt mest ekstatiske og minst beherskede kan se ut. Resultatet krysser ofte yttergrensene for de flestes gode smak. Ved å plukke av noen fjær og sømmer og kanter kan klærne både bli mer økonomisk gunstige og penere samtidig. I artikkelen jeg skrev i Dagbladet denne uken om hvordan vi kommer til å huske 2000-moten, spør Costumes moteredaktør Randi Helene Svendsen om finanskrisen kommer til å komme til syne gjennom en eventuelt mer nøktern tone i motehusenes høstkolleksjoner. Det er lov å håpe.

Her er forøvrig den tidligere, økonomisk solvente Lacroix i fullt firsprang:

lacroix 8

I rest my case.

 

Publisert 12. juli 2009.

Én kommentar:

 

Anine

20.jul.2009 kl.00:43

Det er så bra hvordan du sier «- men alle vet hvordan haute couture på sitt mest ekstatiske og minst beherskede kan se ut.» Egentlig burde «alle» vært understreket, eller hva med store bokstaver? Pink is the new black! – Or was it yellow?
Advertisements