DETTE ER IKKE EN BLOGG (I sms til Maria Reinertsen): Du, hva var det du sa om Mr Darcy igjen da du var på Radio Nova og snakket om «Pride & Prejudice»? Var det ikke et eller annet med at P&P skiller seg ut fordi Mr Darcy er trofeet snarere enn helten og har den tradisjonelt kvinnelige funksjonen i plottet? Går det an å sammenfatte det i en sms?

MARIA REINERTSEN (I sms til Dette er ikke en blogg): S&Fs appell er ikke f og f kjekk, rik helt, men lett identifiserbar heltinne som vhj av kulhet nedkjemper overmakten. Lizzy er verken spesielt pen (ref.Darcy), talentfull (spiller piano dårlig) eller rik, men hun er KUL. Lizzys og kulhetens triumf blir størrre jo mer uintakelig kjip Mr D er, samtidig må han være verdt å vinne (derfor rik og snill og pen på bunnen -impoves on aquintance). Her plasseres Mr D i en typisk trofé-rolle ala prinsessen som ingen kunne målbinde, Rachel Garman hos Kielland eller de jentene (Kitty og Natasja) som Tolstoj deler ut til sine foretrukne menn. Mr Ds kjiphet er i seg selv er ikke sjarmtriks nok (imotsetning til den tradisjonelle bad guy rollen) Min påstand er at Lizzy og vi ikke ville likt Mr Darcy så godt, om han ikke hadde bukket under for hennes kulhet.

DETTE ER IKKE EN BLOGG: Kan jeg bruke det i et innlegg på bloggen min? Det forrige innlegget mitt, om hvor mye Mr Darcy egentlig tjente, var det mest leste innlegget jeg har skrevet til nå.

MARIA REINERTSEN: Seffe kan du det. Mr Darcy selger, ja. Foredraget mitt var det mest besøkte Akademiske Vorspiel ved siden av Thomas Hylland Eriksen.

DETTE ER IKKE EN BLOGG: Det folk vil ha. Mr Darcy og Mr Eriksen.

MARIA REINERTSEN: Flinke folket.

darcy 1

darcy 2 darcy 3 darcy 4

Publisert 6. august 2009.

2 kommentarer:

 

Line

07.aug.2009 kl.19:05

Som de sier i Sverige: klockrent.

Brita Rojahn

24.feb.2010 kl.14:19

Men hvordan kan vår darling Mr. Darcy være både kjip og snill på en gang?

 

